...

Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται στη χώρα μας μια ραγδαία ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου που αναλαμβάνει κυρίαρχο ρόλο στη διακίνηση προϊόντων και καλύπτει σε μεγάλο βαθμό τις ανάγκες του καταναλωτικού κοινού. Η κατασκευή ιστοσελίδων eshop παρουσιάζει κατακόρυφη αύξηση τόσο για δημιουργία νέων project όσο και για επανασχεδιασμό παλαιών που δεν ενσωματώνουν σημαντικά χαρακτηριστικά της εξέλιξης της τεχνολογίας. Η τάση των καταναλωτών να καταφεύγουν στο online shopping εμφανίζεται αυξημένη το τελευταίο διάστημα, ενώ διαρκώς καταγράφονται στη χώρα μας νέες διαδικτυακές αγορές.

Ετήσια έρευνα που πραγματοποίησε το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών επιβεβαιώνει τη συνεχώς αυξανόμενη χρήση του διαδικτύου όσον αφορά την αγορά προϊόντων και υπηρεσιών. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε την περίοδο Σεπτεμβρίου- Οκτωβρίου 2014 σε δείγμα 1.197 online αγοραστών και είχε ως στόχο τη διερεύνηση των αγοραστικών συνηθειών των Ελλήνων καταναλωτών που χρησιμοποιούν το διαδίκτυο.

Τα σημαντικότερα ευρήματα της έρευνας συνοψίζονται στα παρακάτω:

Το 74% των χρηστών του διαδικτύου καταφεύγει συχνά σε online έρευνα αγοράς. Η έρευνα αγοράς αποτελεί την πέμπτη δημοφιλέστερη ενασχόληση των χρηστών του διαδικτύου μετά από το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, την ενημέρωση για εργασιακά θέματα και την πολιτική επικαιρότητα και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης
Ως βασική αιτία της χρήσης του ηλεκτρονικού εμπορίου αναφέρεται η προσπάθεια των καταναλωτών για εξοικονόμηση χρημάτων και η δυνατότητα της σύγκρισης των προϊόντων που διατίθενται στα ηλεκτρονικά καταστήματα.
Ανασταλτικούς παράγοντες για τις διαδικτυακές αγορές αποτελούν η επιβάρυνση του καταναλωτή με τα έξοδα αποστολής, η καθυστέρηση της παράδοσης, αλλά και η έλλειψη νομικής προστασίας στην περίπτωση ελαττωματικού προϊόντος.
Τα 2/3 των χρηστών του διαδικτύου προτιμούν ελληνικά eshop και μόλις το 1/3 τα καταστήματα του εξωτερικού.
Σημαντικό κριτήριο επιλογής ενός ηλεκτρονικού καταστήματος συνιστά η μέθοδος πληρωμής που δέχεται το κατάστημα, ώστε να εξασφαλίζει ασφάλεια στον καταναλωτή.
Τα κοινωνικά δίκτυα δε φαίνεται να επηρεάζουν μέχρι τώρα την αγοραστική συμπεριφορά των χρηστών του διαδικτύου.
Το 2014 παρατηρείται μεγάλη αύξηση αγορών μέσω διαδικτύου στις ταξιδιωτικές υπηρεσίες, στις υπηρεσίες ασφάλειας, στην αγορά εισιτηρίων για πολιτιστικές εκδηλώσεις και στα είδη πώλησης των σουπερμάρκετ .
Στις δημοφιλέστερες κατηγορίες διαδικτυακών αγορών συγκαταλέγονται οι αγορές ταξιδιωτικών εισιτηρίων και πακέτων διακοπών, η αγορά ηλεκτρονικών υπολογιστών και ψηφιακών συσκευών, ενώ έπεται η αγορά ειδών ένδυσης και υπόδησης, τροφίμων και τα βιβλίων.
Στις κατηγορίες των διαδικτυακών αγορών παρατηρείται αύξηση κατά 10% τα τελευταία χρόνια, καθώς νέες κατηγορίες κάνουν διαρκώς την εμφάνισή τους. Κάθε μήνα του 2013 καταγράφηκε μία νέα κατηγορία διαδικτυακών αγορών, ενώ τρεις κατηγορίες κάθε δυο μήνες του 2014.
Το 50% των καταναλωτών προτιμά ως τρόπο πληρωμής την αντικαταβολή, την πληρωμή κατά την παραλαβή του προϊόντος.
Ιδιαίτερα αυξημένος παρουσιάζεται τα τελευταία χρόνια και ο αριθμός των χρηστών που συνδέονται στο διαδίκτυο μέσω κινητού τηλεφώνου. Από 77% το 2013 κυμάνθηκε στο 86% το 2014.
Θετικές είναι οι προβλέψεις παρά την οικονομική κρίση για το 2015, καθώς αναμένεται η αύξηση της αξίας των διαδικτυακών αγορών για 6 στους 10 καταναλωτές, ενώ αναμένεται μείωση μόνο για 1 στους 10.